Leerlingenraad

Leerlingenraad Lucerna Antwerpen

Leerlingenraadverkiezingen Lucernacollege Antwerpen

Het Lucernacollege hecht een grote waarde aan de mening van haar leerlingen en aan de verbetering van de schoolomgeving aan de hand van de ervaring van iedereen die ermee te maken heeft. Elk jaar wordt daarom in elke vestiging van het Lucernacollege een leerlingenraad samengesteld door middel van verkiezingen, waarbij alleen de leerlingen op elkaar kunnen stemmen.

In Lucerna Antwerpen was het vrijdag 21 oktober zover. Dezelfde week was het Democratieweek en dus waren alle leerlingen al een beetje voorbereid geweest met onderwerpen als politiek in het algemeen, democratie, samenleving en cultuur, vertegenwoordiging, belangenverdediging en stemrecht. Het doeleinde van een leerlingenraad is immers de stem van de medeleerlingen te laten horen, alsook de wensen van hen te vertalen naar het directie- en leerkrachtenteam toe. De leerlingen van het Lucernacollege Antwerpen namen de verkiezingen serieus, met name degenen die zich als verkozenen hadden gepresenteerd: gedurende de Democratieweek hing de school vol met campagneposters en -flyers waarom wie verkozen diende te worden.

De uiteindelijk verkozen leerlingen zijn geworden:

1e graad Rabia Erdem (2MWa) en Tahir Koçak (2MWb)
2e graad Lejs Dikic (3WET) en Hanzala Sali-Latifi (4WET)
3e graad Mustafa Konus (5ECT) en Esma Ucan (6HW)

Een woord van enkele leerlingenraadsleden:

Esma Ucan

Een leerlingenraad is een raad die bestaat uit door leerlingen gekozen of benoemde vertegenwoordigers en na de verkiezingen ben ik verkozen tot een van deze vertegenwoordigers. Ik vond het een eer dat de leerlingen mij hebben benoemd, aangezien ik de mogelijkheid krijg om de leerlingen te vertegenwoordigen. Daarnaast is de leerlingenraad, dus waaronder ik, bevoegd om steeds gesprekken aan te gaan met de directie voor onderhandelingen in het belang van de leerlingen. Toen ik te horen kreeg dat ik werd verkozen, werd ik enerzijds blij en anderzijds kreeg ik het besef van de verantwoordelijkheid die ik op mij kreeg voorgeschoteld. Ik ben alvast bereid om die tijd en energie die nodig zullen zijn erin te investeren, om een toffe sfeer te creëren op school. Aangezien wij ook de leerlingen moeten vertegenwoordigen, zullen we ook moeten streven naar een goede communicatie tussen leerlingen, leerkrachten en directie en ouders.

LEJS DIKIC

Ik wil jullie ten eerste alvast bedanken voor de stemmen en de steun. Ik ben hier een nieuwe leerling die geen vrienden had en alleen moest zitten op de banken. Deze school beviel mij niet. Maar net toen ik dacht dat het niet erger kon, begon ik met de meeste leerlingen van mijn klas bevriend te worden op verschillende manieren, zoals naar cinema gaan, op jongensinternaat verblijven etc. … Toen zag ik pas dat deze klas dé beste, aardigste, meest vrijgevige en aangenaamste (meest pratende) klas is. (GOOOO 3 wetenschap én latijn). Ik ben blij omdat ik verkozen ben en kan niet wachten wanneer de eerste samenkomst zal zijn zodat ik hier een betere school van kan maken voor jullie. (jullie mogen ALTIJD naar mij komen en mij ideeën geven).